SinivalkoinenValhe-Juliste

Tiedote 6.5.2013

Sinivalkoiselle valheelle Lumilapio-ehdokkuus

Tutkivan journalismin yhdistys on valinnut Sinivalkoinen valhe -elokuvan ehdolle vuoden 2013 Lumilapio-palkinnon saajaksi.  Lumilapio-palkinto on vuotuinen korkealaatuisen tutkivan journalismin palkinto.  Ehdolla ovat elokuvan tuottaja ja käsikirjoittaja Arto Halonen sekä Halosen kanssa elokuvan käsikirjoittaneet Jouni K. Kemppainen ja Kevin Frazier. Palkinnon saaja julkistetaan Helsingissä 24.toukokuuta 2013.

Tutkivan journalismin yhdistyksen puheenjohtaja Minna Knus-Galan kirjoittaa raadin valinnasta seuraavasti : Dokumentin tekijät tuovat päivänvaloon syvälle yhteiskunnanrakenteisiin piilotetun doping-pimityksen. Poikkeuksellisen taitavasti rakennettu dokumentti esittelee kylmäävän totuuden suomalaisesta huippuhiihdosta sekä järjestelmästä, joka doping-urheilijoita tuottaa. Dokumentin parasta antia ovat lukuisat haastattelut, jotka on peräänantamattomasti toteutettu ja viihdyttävästi esitetty, ja haastatteluista kieltäytyneiden pitkän listan julkistaminen havainnollistaa erinomaisesti aiheeseen liittyvää salailun kulttuuria. Esimerkillisen sinnikkäällä tutkivalla työllään dokumentin tekijät paljastavat myös paljon täysin uutta tietoa
aiheesta.

Lumilapio-palkinnon saajaksi ehdolla ovat myös:  Susanna Kuparinen työryhmineen, Jan Hurri, Marko Hietikko, Juha Kauppinen, Anu Silfverberg ja Hanna Nikkanen

Lisätiedot:

www.sinivalkoinenvalhe.com

www.whenheroeslie.com

Tutkiva.fi:  http://www.tutkiva.fi/content/tutkivan-journalismin-lumilapio-palkintoehdokkaat-valittu

pressikuvat: www.filmikamari.fi/pressit
Käyttäjätunnus: press / Salasana: noutaja