SinivalkoinenValhe Juliste

Sinivalkoinen valhe keräsi hienot katsojaluvut

TV1:n Dokumenttiprojektissa maanantaina 11. maaliskuuta esitetty maastohiihdon dopingista kertovan dokumenttielokuvan Sinivalkoinen valhe televisioensi-ilta keräsi 465 000 katsojaa. Arto Halosen ohjaamasta elokuvasta tuli Dokumenttiprojektin katsotuin elokuva viimeisen vuoden aikana. Dokumenttiprojektin dokumentteja on esitetty nykyisellä ohjelmapaikallaan TV1:ssä vain noin vuoden ajan.

YLE Areenassa Sinivalkoinen valhe on noussut yhdeksi katsotuimmista ohjelmista. Reilun vuorokauden aikana elokuvaa oli katsottu 37 000 kertaa, joten kaikkiaan elokuvalla on katsojia jo yli puoli miljoonaa.

Sinivalkoinen valhe kertoo 1970-luvulta saakka suomalaisessa hiihdossa vallinneesta dopinghistoriasta, mutta siinä esitetään myös ennenjulkaisematonta tietoa muun muassa Italian hiihdon dopingmenneisyydestä. Halosen ohella elokuvan käsikirjoittajina ovat toimineet Jouni K. Kemppainen ja Kevin Frazier.

Sinivalkoinen valhe on saatavana myös DVD-versiona, jossa on mukana runsaasti lisämateriaalia muun muassa italialaisesta mestarihiihtäjästä Manuela Di Centasta ja Hiihtoliiton ja lääkeyhtiö Orionin suhteesta. DVD:ssä esitetään myös Lahden vuoden 1997 maailmancupkisojen hemoglobiinitestin tuloksia.

Lisätiedot:

Art Films production Oy