SinivalkoinenValhe Juliste

Financial timesin artikkeli Sinivalkoinen valhe -dokumenttielokuvan paljastamaan Orion skandaaliin

Lehdistötiedote 21.9.2012

Financial Times on julkaissut artikkelin suomalaisen lääketehdas Orionin laittomasta lääkkeiden toimittamisesta Suomen hiihtojoukkueelle. Artikkeli toteaa, että Orion-tapausta koskeva virallinen tutkimus avattiin uudelleen mediassa olleiden artikkeleiden perusteella. Nämä artikkelit perustuivat Arto Halosen Sinivalkoinen valhe -dokumenttielokuvan tutkimustyöhön ja tulivat julki Jouni K. Kemppaisen kirjoittamassa Helsingin Sanomien artikkelissa.

Financial Times toteaa artikkelissaan, että Orion "toimitti laittomasti lääkkeitä Suomen hiihtojoukkueelle" ja että tapaus on "harvinaislaatuinen esimerkki suorituskykyä parantavien lääkeiden suorasta toimittamisesta urheilijoille lääalan yrityksen toimesta.” Financial Timesin artikkeli, jossa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus FIMEA myös toteaa, että tapaus on laittoman toimituksen osalta lääkelain nojalla vanhentunut, on kokanaisuudessaan luettavissa täältä.

Yhteystiedot:

Art Films production AFP Oy