SinivalkoinenValhe Juliste

Paula Risikko vastasi Arto Halosen avoimeen kirjeeseen

Lehdistötiedote 10.10.2012

Risikko lupaa järjestää keskustelun Fimean ja poliisin yhteistyön kehittämiseksi

Sosiaali- ja terveysministeri on vastannut Arto Halosen lähettämään Avoimeen Kirjeeseen, missä Halonen vaati lääketeollisuuden valvontajärjestelmän muuttamista ja kiristämistä, koska nykyinen järjestelmä tarjoaa lääketehtaille mahdollisuuden lääkerikosten peittelyyn. Epäkohta selkeni Haloselle Sinivalkoinen valhe -elokuvan taustatyön yhteydessä, tutkittaessa lääketehdas Orionin ja Suomen Hiihtoliiton yhteistyötä sekä Fimean eli entisen Lääkelaitoksen valvonta- ja tutkintakäytäntöjä lääkerikosepäilyissä.

Risikko toteaa vastineessaan: ”Olen pyytänyt Fimeaa järjestämään keskustelun Fimean ja poliisin yhteistyön kehittämiseksi. Keskustelutilaisuudessa tarkastellaan nykyisiä yhteistyömenettelyjä ja mahdollisia tarpeita niiden parantamiseksi tehtäessä yhteistyötä lääkevalvonnassa havaituissa rikosepäilyissä sekä etsitään menettelytavat myös sellaisten tapausten varalle, joissa lainvastainen toiminta on mahdollisesti rikosoikeudellisesti vanhentunut.”

Halonen kiittää vastineessaan Risikon aktiivisuutta: ”Lääkelaitoksen ja Fimean tutkinta on perustunut pelkästään rikoksesta epäillyn kuulemiseen, mikä ei ole kestävä tutkinnallinen pohja rikosepäilyissä - tehtiin yhteistyötä poliisin kanssa tai ei. Selkeät toimintaohjeet vastaavien tilanteiden varalta on tärkeää määrittää, jottei valta eettisten säännöstöjen toteuttamisesta luisu viranomaisilta lääketehtaille. Fimean ja poliisin tapaaminen ja yhteistyön kehittäminen on hyvä alku toimintaohjeiden tehostamiselle.”

Orion valmisti ja toimitti lääkelain vastaisesti Hiihtoliiton käyttöön vuosina 1996-1998 10% Ringersteril-infuusionestettä. Lääkelaitoksen saadessa vuonna 2001 vihiä asiasta, pyysi se asiasta selvityksen Orionilta. Selvityksen perusteella todettiin lääkerikoksen tapahtuneen mutta jo vanhentuneen. Lääkelaitos ei tehnyt asiassa muuta selvitystyötä, eli ei kuullut muita osapuolia, ei selvittänyt oliko muita lääkeaineita toimitettu Hiihtoliitolle tai oliko esim. alaikäisille toimitettu infuusionestettä tai muita lääkeaineita, jolloin rikoksen vanhenemisäädökset olisivat olleet pidemmät. Lääkelaitos ei myöskään tehnyt asiassa yhteistyötä poliisin kanssa. Fimeaa eli entistä lääkelaitosta valvoo Sosiaali- ja terveysministeriön valvontayksikkö, jonka mukaan Fimea saa itse päättää kuinka etenee tutkintaprosesseissa, jos kyseessä ei ole voimassa oleva lääkerikos.

Sinivalkoinen valhe –elokuvan esiintuoman aineiston perusteella Fimea teki lisäselvityksiä Orionille lääkeaineiden toimittamisesta hiihtoliiton käyttöön. Fimean selvityksissä ei ole kuitenkaan todettu muita epäasiallisia lääketoimituksia.

Sinivalkoinen valhe –dokumenttielokuva pureutuu maastohiihdon kautta urheilussa vallitsevaan kaksinaismoralistiseen doping-kulttuuriin. Elokuva aloitti elokuvateattereissa 5.10.2012. Ohjaaja Halosen ohella elokuvan käsikirjoittajina ovat toimineet Jouni K. Kemppainen ja Kevin Frazier.

Lisätietoja:

Arto Halonen / Art Films production AFP Oy
Puh. (09) 4159 3640

Viite: Sinivalkoinen valhe –elokuvan tausta-aineistoon liittyvä Orion- reportaasi: