SinivalkoinenValhe Juliste

Sinivalkoisen valheen kansainvälinen ensi-ilta maailman merkittävimmällä dokumenttielokuvafestivaalilla

Lehdistötiedote 15.10.2012

Sinivalkoinen valhe IDFA:n Reflection Images: Masters -sarjaan ja Arto Halonen festivaalin opiskelijakilpailun Juryn jäseneksi.

Suuren mediakohun aikaan saanut Arto Halosen ohjaama Sinivalkoinen valhe (When Heroes Lie) on valittu maailman suurimpana ja merkittävimpänä pidetyn Amsterdamin kansainvälisen dokumenttielokuvafestivaalin (IDFA) Reflection Images: Masters -sarjaan. Mestarit-sarja esittelee ansioituneiden ohjaajien uusimpia, merkittäviä töitä. Lisäksi festivaali on kutsunut Halosen IDFA:n opiskelijakilpailun Juryn jäseneksi. Raadin muut jäsenet ovat hollantilainen Herman de Wit ja kroatialainen Vanja Kaludjercic. IDFA järjestetään Amsterdamissa 25. kerran 14.-25.11.2012. Viime vuonna festivaali keräsi elokuvanäytöksiin yli 200 000 katsojaa.

Sinivalkoinen valhe on Arto Halosen viides dokumenttielokuva, joka on valittu mukaan IDFA:n pääsarjoihin. Muut IDFA:ssa esillä olleet Halosen elokuvat ovat: Karmapa - Jumaluuden kaksi tietä (1998, Reflection Images), Taivasta vasten (2000, Joris Ivens -kilpailu), Pavlovin koirat (2005, Joris Ivens -kilpailu) sekä Pyhän kirjan varjo (2007, Joris Ivens -kilpailu).

IDFA on erinomainen näyteikkuna maailmalle, niin kaupallisen kuin festivaalilevityksen suhteen. Festivaalin pääsarjoihin tarjotaan vuosittain tuhansia elokuvia, joista murto-osa päätyy festivaalin ohjelmistoon.

Sinivalkoinen valhe pureutuu Lahden 2001 MM-kisojen kautta hiihdon dopingkulttuuriin niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Suomen kautta tarina etenee Italiaan, Norjaan ja Ruotsiin ja maalaa kuvan dopingin ryvettämästä huippu-urheilusta, jossa yksittäiset urheilijat ja valmentajat joutuvat kantamaan kärähtäessään korruptoituneen järjestelmän taakan yksin niskassaan.

Elokuva on nostanut keskusteluun myös uusia asioita, kuten lääketehdas Orionin ja Suomen Hiihtoliiton yhteistyön –90-luvun lopulla, joilloin Orion toimitti lääkelain vastaisesti infuusionestettä hiihtoliiton käyttöön. Orion-tapaus paljasti mm. aukkoja lääketehtaiden valvontaprosessissa, mistä syystä Halonen teki Avoimen Kirjeen Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikolle. Vastineessaan Risikko on luvannut järjestää keskustelutilaisuuden lääketehtaita valvovan Fimean ja poliisin kanssa yhteistyön kehittämiseksi. Tilaisuudessa on pyrkimys tarkastella nykyisiä yhteistyömenettelyjä ja mahdollisia tarpeita niiden parantamiseksi tehtäessä yhteistyötä lääkevalvonnassa havaituissa rikosepäilyissä sekä etsiä menettelytapoja myös sellaisten tapausten varalle, joissa lainvastainen toiminta on mahdollisesti rikosoikeudellisesti vanhentunut.

Elokuvan käsikirjoituksesta vastaavat Halosen ohella Jouni K. Kemppainen ja Kevin Frazier, elokuvan kuvauksesta Hannu-Pekka Vitikainen ja Arto Halonen, leikkauksesta Antti Tuomikoski ja Sanna Liinamaa, äänisuunnittelusta Martti Turunen sekä musiikista Tapani Rinne.

Elokuva aloitti Suomessa elokuvateatterilevityksessä 5.10.2012.

IDFA:n kotisivut: www.idfa.nl

Lehdistökuvat: www.filmikamari.fi
(Käyttäjätunnus: press Salasana: noutaja)

Lisätiedot:

Art Films production AFP Oy